De elektrische fiets, beter bekend als de e-bike, is in rap tempo een vast onderdeel geworden van ons straatbeeld. Toch zit er ook een keerzijde aan deze populaire tweewieler. Wat gebeurt er als je met je onverzekerde e-bike betrokken raakt bij een ongeluk? Wie is dan aansprakelijk en hoe zit het met de verzekering?
De wet en e-bikes
Volgens de Wet aansprakelijkheids- verzekering motorrijtuigen valt de e-bike onder de categorie motorrijtuigen. Gelet daarop zou je denken dat een WA-verzekering verplicht is. Dat is alleen niet het geval.
E-bikes worden in de meeste gevallen juridisch gezien als gewone fietsen, zolang hun maximale snelheid beperkt blijft tot 25 km/u en de motor een vermogen heeft van maximaal 250 watt. Dat betekent dat je er geen rijbewijs voor nodig hebt, je geen helm hoeft te dragen en dat een aansprakelijkheidsverzekering hiervoor niet verplicht is.
Speed pedelecs en overige elektrische fietsen die boven de 25 km/h worden aangedreven worden juridisch gezien als bromfietsen, wat betekent dat je een rijbewijs nodig hebt, je je een helm moet dragen, de fiets over een geel kenteken moet beschikken en je de fiets moet verzekeren met een WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid). Deze categorie brengt dus extra verantwoordelijkheden met zich mee.
Check je verzekeringen voor de e-bike
In Nederland zijn de meeste mensen verzekerd tegen schade die ze aan anderen toebrengen via hun aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Deze verzekering dekt vaak ook schade veroorzaakt met een e-bike. Maar het is geen verplichte verzekering. Check dus of jij beschikt over een AVP-verzekering voordat jij op jouw e-bike stapt. Dat klinkt logisch,maar toch blijkt uit cijfers dat niet iedereen beschikt over een AVP-verzekering.
Een veelvoorkomend misverstand is dat een AVP-verzekering altijd voldoende is. Dit is namelijk niet altijd het geval, bijvoorbeeld niet als je met een speed pedelec rijdt of met een elektrische fiets die harder dan 25 km/h rijdt. Ook dekt de AVP-verzekering geen schade van diefstal. Om diefstal te dekken, moet je vaak een aanvullende fietsverzekering afsluiten. Zorg er dus voor dat je de juiste dekking hebt door jouw polis te checken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
En ben tot slot ook alert wanneer je van plan bent om een fatbike aan te schaffen. Hoewel de fatbike enorm populair is, zijn verzekeraars minder enthousiast over deze e-bike. Gelet op het hoge percentage diefstal en schade zijn verzekeraars terughoudend met het verzekeren van de fatbike. En onverzekerd de weg op gaan brengt grote risico’s met zich mee.
Wie is aansprakelijk bij een ongeval met een (on)verzekerde e-bike?
Bij een ongeval met een normale e-bike gelden de klassieke aansprakelijkheidsregels. Als je een ongeluk veroorzaakt en schade toebrengt aan een andere (elektrische) fietser of voetganger, kun je daarvoor aansprakelijk worden gesteld. Dit kan gaan om materiële schade (bijvoorbeeld aan een andere fiets of een auto), maar ook om letselschade als iemand gewond raakt.
Hetzelfde geldt voor de bestuurder van de onverzekerde e-bike, alleen zal hij geen beroep kunnen doen op een verzekering. De bestuurder zal de schade zelf zal moeten dragen. En dat kan gaan om enorm veel geld.
Ongelukken met motorvoertuigen
De speed pedelec of elektrische fietser die harder rijdt dan 25 km/h wordt gezien als motorvoertuig. Als een motorvoertuig met een (elektrische) fietser of voetganger in botsing raakt, is de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk voor de schade aan de fietser of voetganger, tenzij er sprake is van overmacht. Maar in de praktijk komt een geslaagd beroep op overmacht niet vaak voor.
Extra regels gelden er bij een botsing met minderjarigen. Omdat kinderen extra kwetsbaar zijn in het verkeer, heeft de wetgever bepaald dat de schade aan de fietser/voetganger onder de veertien jaar de schade altijd 100% moet worden vergoed.
Voor de fietser/voetganger tussen de veertien en zestien jaar geldt dat ingeval de bestuurder van het motorvoertuig schuldig is aan het ongeluk, de schade van het kind volledig wordt vergoed. Echter, als het kind zelf (gedeeltelijk) schuldig is aan het ongeluk, kan dit invloed hebben op de vergoeding van de schade, maar zal de bestuurder van het motorvoertuig nog altijd minimaal 50% van de schade van het kind moeten vergoeden.
Conclusie
Het is van belang dat je als elektrische fietser een AVP-verzekering afsluit voordat je de weg op gaat. Doe je dat niet, dan loop je grote risico’s. Want als je als onverzekerde elektrische fietser een botsing veroorzaakt met een fietser/voetganger, dien jij de (materiële en letsel)schade van de betrokkene zelf te betalen.
Dat is anders wanneer je een zogenoemde speed pedelec hebt gekocht of elektrische fiets die harder rijdt dan 25 km/h. Dan moet men een WA-verzekering afsluiten, een helm dragen en een geel kenteken bevestigen op de fiets. En ook gelden er andere aansprakelijkheidsregels bij ongelukken.
Kortom, wanneer je als (elektrische) fietser geen verzekering met de juiste dekking hebt afgesloten, loop je sowieso het risico dat jij de door jou aangebrachte schade aan een ander (gedeeltelijk) op eigen kosten zal moeten betalen.
Drie tips:
Sluit een WA-verzekering (voor speed pedelacs en elektrische fietsen harder dan 25 km/h) of AVP-verzekering (overige e-bikes) en/of aanvullende fietsverzekering af;
Draag een helm (safety first!);
Onderhoud je e-bike goed: regelmatig onderhoud kan problemen zoals een slecht werkende rem of een lekke band voorkomen, waardoor je veiliger de weg op kunt.
Vragen?
Hebt u vragen op het gebied van aansprakelijkheid, schade en verzekeringen, dan kunt u altijd vrijblijvend telefonisch contact met ons opnemen. Wij denken namelijk graag met u mee.
Comments