Minder verkeersongelukken, maar toename gevaar voor kwetsbare verkeersdeelnemers
- Buro Letselschade

- 25 aug
- 2 minuten om te lezen

Nieuwe cijfers van Rijkswaterstaat laten zien dat het totaal aantal verkeersongelukken in 2024 is gedaald. [1] Na de forse stijging in 2023 werden er vorig jaar iets meer dan 126.000 ongelukken geregistreerd. Daarbij kwamen 675 mensen om het leven en vielen er bijna 25.000 gewonden. In ruim 100.000 gevallen bleef het bij materiële schade.
Kwetsbare groepen steeds vaker slachtoffer
Hoewel het aantal verkeersongelukken is afgenomen, is de situatie voor kwetsbare weggebruikers juist verslechterd:
fietsers: in 2024 waren er 21.500 fietsers betrokken bij verkeersongelukken. Dat is het hoogste aantal tien jaar tijd;
motorrijders: met ruim 3.800 ongelukken lag ook dit aantal ongelukken hoger dan de afgelopen tien jaren;
voetgangers: waren betrokken bij bijna 2.300 ongelukken, dat is het hoogste aantal sinds 2018.
De dalende trend in het totaal aantal ongelukken geldt dus niet door voor de ‘zwakkere verkeersdeelnemers’, terwijl deze deelnemers in het verkeer het meest kwetsbaar zijn.
Voor ongelukken met een ‘zwakkere verkeersdeelnemer’ gelden om die reden dan ook bijzondere regels. Wilt u weten hoe de ‘zwakkere verkeersdeelnemers’ worden beschermd in Nederland? Lees dan onze eerdere blog.[2]
Prognose: forse stijging verkeersslachtoffers
Ook de prognose voor de ‘zwakkere verkeersdeelnemers’ ziet er niet gunstig uit. Het rapport ‘Verkeersveiligheidsprognoses 2040-2060’ van kennisinstituut SWOV, dat wetenschappelijk onderzoek doet naar verkeersveiligheid, schetst een somber toekomstbeeld als het huidige beleid niet verandert.[3]
Volgens het SWOV neemt het aantal verkeersslachtoffers de komende decennia fors toe:
ernstig verkeersgewonden: een stijging van 7.400 in 2023 naar 9.300–9.700 in 2040;
matig verkeersgewonden: een stijging van 18.000 naar circa 24.800 in 2040;
verkeersdoden: een toename van 675 in 2024 naar 720–760 in 2040.
Het SWOV voorziet een toename van verkeersongevallen, -slachtoffers en -doden. Ze voorziet de grootste stijging bij ongelukken waarbij fietsers en ouderen betrokken zijn. Factoren zoals de groei van fietsgebruik, vergrijzing en de toename van scootmobielgebruikers spelen hierbij een rol, aldus het SWOV.
Nieuw beleid
Aan de hand van de cijfers van het CBS heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat de Kamer in juni 2025 geïnformeerd omtrent het verbeteren van de verkeersveiligheid. Zo werkt het ministerie aan een ‘Meerjarenplan Fietsveiligheid’, is een campagne ‘Zet ‘m op’ gelanceerd (om het vrijwillig dragen van een fietshelm te promoten) en wordt er onderzoek verricht naar innovatieve fietsverlichting, om de zichtbaarheid van fietsers te vergroten.
Daarnaast dient een investering van € 125 miljoen de veiligheid van de fietspaden en voetpaden te verbeteren en, met een investering van € 200 miljoen, zal de veiligheid van de rijkswegen worden aangepakt.
Ook werkt de minister aan een de invoering van het alcoholslot als mogelijke maatregel in het straf- en bestuursrecht en aan een nieuwe BOB-campagne.
Tot slot vangt de minister aan met een nieuw Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid tot 2030. Dit plan zal eind dit jaar aan de Kamer worden toegestuurd.
Wordt vervolgd.
Heeft u vragen over uw letselschadezaak? Neem gerust contact op met ons kantoor. Wij helpen u graag verder en denken met u mee!
[1] Rijkswaterstaat.nl, ‘Actuele verkeersongevallencijfers’.
[2] https://www.buroletselschade.nl/post/verkeersaansprakelijkheid-hoe-zit-het-met-de-bescherming-van-zwakkere-verkeersdeelnemers.
[3] Rapport R-2025-6 Verkeersveiligheidsprognoses 2040-2060, SWOV, 2025.




Opmerkingen