Veel ernstige verkeersongelukken op de 30 km per uur wegen in 2022. Een stijging van 20% ten opzichte van 2021. In een vorige blog kon u al lezen dat er een flinke stijging was in aantal verkeersdoden in 2022. Wat nu opvalt in de cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), is dat er een flinke stijging was op de wegen met een maximumsnelheid van 30 km per uur zonder een duidelijke verklaring.
Fietsers vaak de klos
Net als voorgaande jaren waren de meeste verkeersgewonden en verkeersdoden onder de fietsers. De personen op de fiets die omkomen in een verkeersongeluk worden voornamelijk aangereden door een automobilist. Bij gewonden zijn het vaak eenzijdige ongelukken of fietsers onderling die botsen. 60 plussers zijn al jaren steeds vaker slachtoffer in het verkeer. Dit blijft ook stijgen.
Hoe voorkomen?
Volgens de woordvoerder van SWOV is enkel een bord neerzetten op een 30 km/u zone niet genoeg. De wegen zelf moeten er ook anders uit komen te zien. Bijvoorbeeld drempels of een ander soort wegdek. Klinkers in plaats van asfalt.
"Feit blijft dat hoe langzamer een auto rijdt, hoe minder de impact van een botsing. Dus als snelheidslimieten omlaag gaan én wegen daarop worden aangepast, is dat een trend die we moeten doorzetten."- woordvoerder SWOV
Plannen verkeersveiligheid in 2024
Voor 2024 is het vermoeden dat de cijfers gaan stabiliseren. Dat lijkt positief, maar de cijfers moeten natuurlijk dalen. Minister Harbers van Infrastructuur zegt dat de problemen niet zomaar opgelost zijn. Plannen zijn er zeer zeker wel. De gevaarlijke wegen moeten worden aangepakt, nieuwe voertuigen zijn alleen welkom als ze veilig zijn en meer handhaving op bijvoorbeeld gebruik van de mobile telefoon in het verkeer.
Vragen?
Bent u ook slachtoffer van een verkeersongeval? Of heeft u vragen naar aanleiding van het voorgemelde? Neem dan contact met ons op, zodat wij in uw belang kunnen meedenken. Indien gewenst, kunt u een kosteloos oriënterend gesprek inplannen met één van onze gespecialiseerde advocaten.
Comments