top of page
  • Foto van schrijverBuro Letselschade

Het jaar 2022 heeft de meeste verkeersdoden geteld sinds 2008


Vorig jaar zijn er 737 mensen overleden na een verkeersongeval. Er was vooral een toename te zien bij fietsers van 75 jaar en ouder blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).


Elektrische fietsen

Van de fietsers die zijn overleden in 2022 had bijna de helft een ongeluk met een (bestel)auto. Eén vierde kwam om bij een eenzijdig ongeluk. Volgens het CBS worden het aantal steeds hoger bij verongelukte fietsers van 75 jaar of ouder. Of dit vooral door de E-bike komt is niet duidelijk. Het zou ook gewoon kunnen dat steeds meer mensen deze elektrische fietsen in bezit hebben, maar of de fiets zelf de oorzaak zou zijn van het ongeluk is niet duidelijk.


Fietshelm

Het aantal fietsers wat op de spoedeisende hulp beland is in de afgelopen tien jaar gestegen met 40%. Vooral mensen van 65-plus is een belangrijke risicogroep. Zij worden mobieler en kiezen vaker voor de fiets. Beter voor de mens, maar niet zonder risico’s. Er zijn steeds meer voorstanders voor de fietshelm, maar het heeft nog niet voldoende draagkracht om het te verplichten. Het dragen van een fietshelm is nog vrijwillig.


De historie

Het dieptepunt in aantal verkeersongelukken met een dodelijke afloop was in 1972. In 1972 overleden er 3264 mensen in het verkeer. Dit aantal doden is nog steeds aanzienlijk hoger dan de 737 mensen in 2022. Na 1972 heeft de overheid er werk van gemaakt om het straatbeeld veiliger te maken, bijvoorbeeld door het dragen van een autogordel verplicht te maken. Deze regel is in 1975 doorgevoerd.


Vragen?

Bent u ook slachtoffer van een verkeersongeval? Of heeft u vragen naar aanleiding van het voorgemelde? Neem dan contact met ons op, zodat wij in uw belang kunnen meedenken. Indien gewenst, kunt u een kosteloos oriënterend gesprek inplannen met één van onze gespecialiseerde advocaten.


bottom of page