top of page
  • Foto van schrijverBuro Letselschade

Stijgend aantal in fietsongelukken met ernstig letsel!


Vorig jaar schreven wij al een blog over ongelukken met de E-bike/elektrische fiets. Dit jaar wordt de stijgende lijn in fietsongelukken met ernstig letsel weer bevestigd door VeiligNL. In de afgelopen 10 jaar is het aantal fietsongelukken met een derde toegenomen waarvan de helft van de slachtoffers 55 jaar en ouder waren.


Jongeren steeds vaker slachtoffer

Niet alleen ouderen waren slachtoffer van fietsongelukken. Ook jongeren, vooral tussen de 12 en 17 jaar, liepen ernstig letsel op bij fietsongevallen in 2021. Volgens VeiligNL komt dit vooral door het toename van het E-bike gebruik onder jongeren. In 2016 gebruikten 4% van de jongeren een elektrische fiets ten tijde van een ernstig ongeluk. In 2021 ligt dit aantal al op 22%.


E-bikes

Elektrische fietsen worden steeds normaler in het verkeer zegt directeur Martijntje Bakker. Volgens het kenniscentrum is het risico op ernstig letsel hoger op een E-bike dan op een normale fiets. Dit is volgens Bakker nog niet bewezen.


Eenzijdig ongeval

Opvallend is dat de meeste fietsongelukken met ernstig letsel als gevolg, eenzijdige ongelukken zijn. Daarmee wordt bedoeld dat er geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn geweest. Vooral rem- en stuurfouten zijn genoteerd als oorzaak.


Spoedeisende hulp

In 2021 moesten ongeveer 110.000 slachtoffers naar de spoedeisende hulp, waarvan 66.000 een ernstige verwonding aan het hoofd had. Hiervan was twee derde een fietser. Volgens VeiligNL is een helm een goede maatregel tegen soort gelijke verwondingen. In 2021 droeg 2 procent van de e-bike slachtoffers een helm die op de spoedeisende hulp belandden.


Vragen?

Meer informatie nodig of hulp nodig bij letselschade door een ongeval met een e-bike of fiets? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.


bottom of page